Vem är jag?

Eller hur funderar man alltid ganska mycket när nån frågar
"Vem är du?"
Det är som om någon smäller till en
"Men jag är ju jag?"
Hur ska man förklara det på ett vettigt sätt?
Inte precis en rapport
Man är rätt komplex
Inte ett papper med en fram och en baksida
Man är så mycket mer än det

vem är jag?
Som och fråga en lax om den kan flyga
Men jag ska försöka
Ett sätt är givetvis att ta upp en låt och identifiera sig med den
Inte lätt för mig som gillar sliskig pop, hård rock, och blodiga ballader
Fast jag valde ändå en rocklåt



Just Amaranth har ja egentligen ingen jättestarkt band till
Fast med videon finns det ingen bättre rock låt enligt mig
Den har mystiken
Jag vill gärna dölja mig bakom tjocka fasader
En mjuk början med fina miljöer i bergen
Jag är snäll, vill jag själv gärna påstå i varje fall
Musiken är medodiös vilket tilltalar mig ganska mycket
Jag gillar inte skränig musik utan melodi
Okej, klart det finns undantag, men oftast ska det finnas lite skön just musik

Jag gillar att det är två fiskare i början
Det ger intrycket av något enkelt
Och eftersom att jag tycker att jag mår bäst när det är enkelt
Gillar jag när jag ser enkelt
Klart att jag inte har något emot sportbilar och lyxvillor
Men jag förknippar det med intriger och massa dåliga saker
Har man ett enkelt liv tror jag det är lättare att vara lycklig

Att låten sen drar igång när man ser den fallna ängeln är magi
Jag älskar övergångar
Det är från snäll till förbannad
Någon som viker sig, men plötsligt får nog och reser sig
Dessutom är inte elgitarrer helt fel

Ängeln, jag kallar henne det nu, ser så lugn ut
Som om hon på nåt sätt har funnit sig i ödet att falla ner
Att aldrig mer återse himlen
Med all dess härlighet (nej, jag är inte genom kristen)
Men samtidigt ser man en slumrande styrka i hela henna
Hon ser inte slagen ut
Visst hon är skadad och såvidare, men hon har inte gett sig

Att dem sätter själva Nightwish i underjorden är bra tycker jag
En motpol emot ängeln
Något som inte är lika "bra" som ängeln, hur bra en ängel nu är som har blivit utvisad
Dessutom gillar jag deras nya sångerska
Anette, svensk för den intresserade
Tomas, som spelar bas? Trummor?
Jag minnas inte
Men jag gillar honom efter en intervju som jag läste där han var med
Tyckte att han verkade skön
På ett naturligt sätt
Även att de faktiskt är ett ganska stort band det här
Inte helt okända i varje fall

Att fiskarena sen hjälper henne, ängel alltså
Det är bara så bra
Jag vet inte varför
Kanske för att man själv knappt rör en fena om någon trillar?
Man har slutat hjälpa varandra nu för tiden
Det är helt sinnes
Att hon senare tyvärr blir uppeldad av andra bönder är inte lika kul
Men jag gillar den videon
Oftast brukar jag inte gillar musikens videor
Brukar tycka att de förstör låten
Men det här är ett undantag

Värt att notera är att jag är väldigt dålig på en sak
Jag lyssnar inte på texten
Jag kan inte det
Det har aldrig fallit mig in att lyssna på det dem sjunger i ord
Jag lyssnar mer efter känslan de troligen vill förmedla
Sen kan ju jag tolka allt fel

Men den här låten är en sån bra låt att lyssna på alltid
Om man är arg, glad, ledsen, sur, you name it
Den boostar dig
Åt det hållet du behöver
Lugnet i början gör att man hinner samla sig
Sen när låten drar igång kan man följa med på ett helt annat sätt
Än om den hade börjat med samma styrka

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0