Är du lika primitiv som mig?

Jag är en människa
Och du är en människa (om dem inte har lärt hundar eller nåt att läsa på sist tiden)
Vi tänker att vi är avancerade
Att det inte finns någon som har riktigt så komplexa livformer som vi
Att vi är smartare och briljantare än alla andra
Att vi faktiskt står över alla och allt annat
Precis som Gud sa att vi skulle göra

Men är det verkligen så?
Är vi inte rätt primitiva?
Det påstod min lärare idag
Han sa att Hög och Låg konjuktur blir värre
För att vi är så primitiva
Har vi det bra konsumerar vi mängder
Men så fort det går lite dåligt sparar vi
Och då är det raka vägen ner

Men eller hur är man ganska primitiv?
Det är jobbigt att plugga
Då gillar jag det inte
Det är jobbigt att städa
Då gillar jag det inte
Det är jobbigt... med vad det nu kan va
Då blir det jobbigt
För människan är lat
Och korkad
För tänk efter
Det finns inget annat djur som förstör för sig själv som vi faktiskt gör
I miljötider och allt

Och vad gör man inte för att vara störst och vackrast?
Man lägger sig i en cancerkista
Och betalar för att ligga där
Är inte det lite fräsigt?
Precis samma sak gäller Cigg, Snus, Alkohol, alla droger
You name it
Allt som vi vet är dåligt

Lejon äter inte kadaver
För det är inte bra för dem
Hade vi varit lejonen
Då hade vi ätit kadavret

Jag är inte direkt expert på djursbeteenden
Men jag tror inte vi är så mycket bättre
Eller jag känner på mig det
För visst är det sant

Bara för att visa att jag inte är ensam:
Människans primitiva drifter

Och misstolka inte
Vår teknik är inte primitiv
Vårt tänkande är inte heller primitivt
För vi är smartare än de flesta andra djur (i vår vetenskap iallafall)
Men så fort det blir tal om jobbiga grejer
Eller situationer
Då blir vi grymt primitiva

Kommentarer
Postat av: Mille

Haha bara nästan? :( Då ska du se den bakifrån, en riktigt härlig en ;) Nä, skojar bara :P



men fin blogg du har iaf! =)

2010-01-13 @ 19:38:47
URL: http://marcuswikstrom.blogg.se/
Postat av: Simone

Detta är verkligen något att fundera över, riktigt bra skrivet utav dig!

2010-01-14 @ 23:24:11
URL: http://fattybom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0