Ilskan ska ur mig, i ord inte i skrik

Det kan skrämma mig hur olika killar och tjejer är
För säg vad man vill
Men vi är olika
En kille förstår inte att man kan tycka det är "fel" när man ska tvätta hans tvätt
Eller städa efter honom
Verkar som om de lever kvar med mamma
Blir bara ett ord:

TRÖTT

Och arg
Nästan mest arg tror jag
För det känns så onödigt att man ska gör allt
Bara för att jag tvättade min tvätt när jag bodde hemma
Och städade mitt eget rum
Eller lagade maten ibland
(Nudlar räknas inte!)
Skötte mig själv

Så när jag är borta en vecka (på Teneriffa) förväntar jag mig att det ska se ut som en svinstia
För han lyfter ju inte ett enda finger när jag är hemma
(Orättvist av mig
Han lagar mat ibland, eller det delar vi väl lika
Men städningen är bara jag
I stort sätt
Tror inte han har gjort i ordning inne på toaletten
Och gör han iordning i köket är det för att jag inte ska bli arg
Och tvätta?)
Men det var relativt fint
Visste fanns spår av fest, vilket jag tycker man ska städa bort redan dagen efter
Förutsatt att man inte ligger och är död
Men det hade han inte varit
För lite hade han städat
Och moppat
Men tror du hinken är tömd på vatten?
Nej, och det är en månad sen jag var borta nu
Jag brukar titta ner i den och se hur vattnet sakta sjunker undan
Tro inte att jag inte har sagt något
För jag har pointerat att det är vatten i den
Och då SÄGER människan att han ska tömma den
Säger
Men gör ingenting

Tillbaka till när jag kom hem
När jag kommer in i sovrummet ser jag en rolig överraskning
Ett BERG, bokstavligen, med tvätt
Jag som har suttit på ett flyg och i en bil hela dagen orkar inte bli arg
Inte utåt
Men klart att jag blir förbannad
Så frågar jag honom vem som ska tvätta vår gemensamma tvätt (jag har tvättat allt fram till nu)
Det är jag som ska tvätta den
För inte är det han i alla fall
Så kommer det inte in någon liten tomte och gör det är det mitt ansvar
Som så mycket annat
(Skulle bara se hans kaffebryggare
Jag rör inte den, för jag dricker inte kaffe
Så det rör inte mig det minsta och filtret börjar mögla
Vilket det har gjort en gång
Jag gottade mig något oerhört
Men känner också att det är sorgligt
Så onödigt att inte göra en så enkel sak)

Men det hade jag lagt bakom mig
Till för fem minuter sen
När jag ber honom ta av sig sina kläder för dem är svarta och jag ska tvätta svart
Han noterar att han inte har några kalsonger som är rena
(Inte mitt problem, jag har rena underkläder, jag klarar mig
Vet du vad jag hade gjort annars?
Refsat ihop en maskin och startat den
För jag kan starta en maskin
Och jag tar ansvar för mig själv
På alla sätt utom ekonomiskt
För jag jobbar inte direkt mycket)
Han tycker också att jag är löjlig för att jag muttrade om att vi har så mycket tvätt
För jag har inte tvättat på ett par dagar, en vecka kanske
Hade det bara varit mina kläder hade det inte varit några större mängder
Då tittar han på mig och säger:
"Jag förstår inte varför du är arg."
Hur fan tänker man då?
Pucko?
Han har tvättar tre maskiner sen vi flyttade hit
Och det var fyra fem månader sen
Hur kan det vara konstigt att jag är arg?
Det skulle väl vara mer konstigt om jag inte var arg?
Tror han att jag är någon liten undergiven tjej som lever med sin kille för att det är så det ska vara
Nej, jag gör det för att jag älskar honom
Men inte för att jag vill ta hand om honom
Då skulle jag skaffat en unge istället
Eller en hund
"Förstår du verkligen inte varför jag är arg?" frågar jag förvånat, med en vulkan inom mig
"Nej."
Istället för att börja gräla skiter jag i honom och berättar att jag inte ska tvätta hans kläder mer
Så nu blir det inte mitt problem om du står utan rena kalsonger
För det är fan heller mitt ansvar att se efter honom
För vet du vad?
Jag är inte hans mamma, jag är hans flickvän
(Stor skillnad för en tjej, liten för en kille)
Han är vuxen
Eller bör vara i alla fall
Men det kan man inte tro många gånger

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0