Värre bokmal får man leta efter

Trots att jag satt mer eller mindre hela dagen vid datorn
Eller TV:n hann jag läsa ut första uppföljaren till "En shopoholics bekännelser"
Visserligen får jag panik på Becky (som är huvudpersonen)
Hennes brist på pessimism och realism får man att vånads
Men det är en skön motsats mot mig
Jag som betalar mina räkninga samma dag som jag får dem
Och känner mig stolt när jag matar in OCR nummret på bankens hemsida
Idiotiskt jag vet
Men känner mig vuxen
På ett bra sätt
Ett sånt sätt som inte får mig att börja hyperventilera

Men tillbaka till boken
Den första boken har gjorts till film
Inte specielt bra
Fast jag är inte en sån som brukar gilla böcker blir till film
Huvudpersonen tappar ofta sin själ
De blir bara en människa på duken
För jag målar upp dem framför mig
De får djup, brister som kanske inte ens författaren har berättat om
Jag är den värsta bokmalen som finns
Öppnar jag en bok blir jag besatt
Det enda jag kan tänka på är boken
Jag kan ha ingående samtal om det som händer i Japan
Men jag sitter och tänker på vad som händer i... låt säga Narnia
Eller i New York (i min bok, i verkligheten skiter jag i vad som händer)
Borde börja jobba som recensent eller något sådant
Ge världen min syn på böcker



Och jag vill gärna tänka på mig själv som en Skönhet
I skönheten och odjuret alltså
Som Bell
Folk föräntar sig att man bara ska kunna sminkmärken
(Vilket är jag är urusel på
Klädmärken och kändisar är ännu värre
Skvaller är bara kul om jag känner personen sådär ytligt
Speciellt om jag har något emot den)
Sen är man bättre på böcker
Men har läst Jane Eyre
Man läser böcker
Med pärm och rygg och ett underbart innehåll
Även om jag personligen inte alltid förstår mig på best sellers

Läste en bok en gång, hatade den
Den hade sålt i miljoner exemplar i USA
Fast läser de verkligen böcker där?
Verkligen läser dem?
Hur som helst la jag ner den
Jag läste inte ut den
Jag orkade inte
Och det skulle vara en rolig bok
Jag tyckte inte om den
Jag gillade verkligen inte huvudpersonen
Hon var så självisk och korkad
Hon fick allt dukat på silverfat
Allt hon gjorde i gengälld var att knulla runt
Ser rött av sånt
(Har haft en speciefik erfarenhet av en sån tjej
Den var inte positiv)

Tycker det är synd att folk börjar lägga ner läsning
Man skriver på msn istället
Måste ha nonstop kontakt med kompisar
Tror människan idag är ner rädd för att vara ensam än någonsin innan
Jag räknar in mig i den gruppen
Men jag kan sitta själv en kväll med en bok
Som jag gjorde igår
För att titta på Körslaget kändes minst givade

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0